Scholes ersättare?

Ett nytt namn har tydligen poppat upp som kandidat till att ersätta Paul Scholes. Det är ingen mindre än Daniele de Rossi, vicekapten i Roma.
*
*
Ett intressant rykte får man säga. Att De Rossi är hård nog att utan problem anpassa sig till Premier League råder det ingen större tvekan om. Huruvida han kan sägas ha Scholes kvalitéer i passningsspelet eller förmågan att agera djupliggande playmaker är dock helt andra frågor. Dessutom känns det hyfsat tveksamt att De Rossi skulle vilja lämna Roma.
*
Samtidigt som jag tycker att De Rossi förmodligen skulle vara en riktigt bra värvning, så tvivlar jag på att han vore det som Scholes ersättare. Som defensiv mittfältare på ett diamantmittfält skulle han nog kunna passa. Som samma typ av tvåvägsspelare som Fletcher skulle han nog vara lysande som. Men som offensiv mittfältare på diamantmittfält eller som djupliggande playmaker som Scholes vore han nog inte alls lika bra.
*
Det är inte alls omöjligt att det finns substans i ryktet: Roma har haltat på sistonde och omständigheter runt klubben (ägarsituationen osv) har gjort att det är mycket rykten om interna problem. Möjligheten finns då att De Rossi skulle nappa på ett erbjudande från Red Devils, om det kommer innan dessa problem klarats upp. Men han har alltid slagit mig som en lojal spelare, och han har varit i Roma i elva år nu.
*
Jag uppskattar det som 50-50 att det kan vara sant, men jag förhåller mig tveksam till en värvning av De Rossi enbart på grund av att jag anser honom snarare en Roy Keane-typ än en Scholes-typ. Och grovjobbare och tacklare har United rätt gott om just nu; det är en playmaker som behövs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0