Mario Götze?

Har på sistonde ryktats väldigt mycket om att Manchester United är ute efter Borussia Dortmunds mittfältare Mario Götze. Nu har jag ju inte sett Götze spela överhuvudtaget, men 26 matcher för Dortmund är allt han har gjort. Det känns relativt oprövat. Personligen tycker jag inte att det United behöver bäst är en teknisk offensiv mittfältare, såvida inte Götze är tänkt att användas som ytter, förstås.
*
Jag skulle hellre se United satsa på ett kort och försöka värva Schweinsteiger: han vore perfekt för United och en värdig efterträdare för Scholes. Uniteds nuvarande spelsystem bygger mycket på två jämna innermittfältare som ofta ligger ganska djupt; det är därför Scholes saknats oerhört mycket under sin skadefrånvaro: han är den enda av Uniteds mittfältare som bemästrar rollen att vara en djupt liggande playmaker. En position som Bastien Schweinsteiger är perfekt för.
*
Om vi ponerar att United värvar Götze för att använda som offensiv mittfältare i ett 4-1-2-1-2-liknande system, vm skulle i sådana fall ta den defensiva mittfältsplatsen? Carrick? Fletcher? Gibson? Anderson? Känns inte som om någon av dessa skulle funka som defensiv innermitt i ett diamantmittfält.
*
I mitt tycke skulle en värvning av Götze troligen innebära en stor förändring i spelsystem, vilket med stor sannolikhet skulle ge upphov till fler problem än det löser.
*
Schweinsteiger till United så är mittfältet stabiliserat för ytterligare tio år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0